Otizm Nedir? Belirtileri Nelerdir. 7 Adımda Test Edin | Klinik Psikolog Burcu KORAY İstanbul Psikolog Psikomood
... ...
Otizm Nedir? Belirtileri Nelerdir. 7 Adımda Test Edin
Otizm Nedir? Belirtileri Nelerdir. 7 Adımda Test Edin

Otizm Nedir? Belirtileri Nelerdir. 7 Adımda Test Edin

 Sevgili Ebeveynler,

Bu yazıda, otizm nedir? erken belirtileri nelerdir? ve çocuğunuzun sağlıklı gelişimi için neden erken tanı ve müdahalenin önemli olduğunu ele alacağız. Her çocuğun kendine özgü bir şekilde dünyayı keşfettiği erken dönem, onların bireysel gelişim yolculuğunun temellerinin atıldığı kritik bir dönemdir. Çocuklar dünyayı keşfetmeye başladıkları andan itibaren farklılıklarıyla bizi şaşırtabilirler. Ancak bazen, bu farklılıkların altında gizlenen daha derin anlamlar olabilmektedir.

Otizm spektrum bozukluğu, bir çocuğun iletişim, sosyal etkileşim ve davranış alanlarındaki birçok gelişimini etkilemektedir. Bu nedenle, çocuğunuzun davranışlarına dikkat etmek ve erken belirtileri tanımak, onun potansiyelini en iyi şekilde değerlendirebilmeniz için kritik bir rol oynayacaktır. Burada amacım, otizmin erken belirtileri hakkında farkındalık kazanmanıza yardımcı olacak önemli bilgiler vermek ve erken müdahale konusunda sizleri hareketlendirmek. Bu bilgiler, çocuğunuzun ihtiyaçlarına daha iyi şekilde yanıt verebilmeniz için önemli bir başlangıç noktası olmasını umut ediyorum

Ancak dikkat etmekte fayda var, her çocuğun kendine özgü bir hikayesi ve de potansiyeli vardır ve her biri birbirinden farklı gelişim gösterir. Onun yanında olmak, büyümesini izlemek ve desteklemek, en değerli görevlerden biridir.

Otizm spektrum bozukluğu olan birçok çocuk, bebeklik ve küçük çocukluk döneminde, özellikle dil ve sosyal becerilerle ilgili olarak gelişimsel farklılıklar gösterir. 

Otizm Spektrum Bozukluğu Erken Belirtileri

Konuşma dilinde bazı gecikmeler veya akranlarıyla etkileşim şekillerinde farklılıklar olabilir. Ancak otizm spektrumundaki çocuklar genellikle zamanında oturur, emekler ve yürürler. Bu nedenle, jestlerin (işaret etme), rol yapma oyunlarının ve sosyal dilin gelişimindeki daha ince farklar, aileler tarafından çoğunlukla fark edilmez.

Ortak Dikkat ve Otizm: Gecikme ve Farklılıklar

Özellikle otizmli çocuklar ile otizm olmayan çocuklar arasında önemli gelişimsel farklılıklar bulunabilir. Bu farklılıklardan biri, ortak dikkat yeteneklerindeki gecikme veya eksikliktir. Ortak dikkat, bir nesne veya olay arasında gidip gelerek başka bir kişiyle bağ kurmayı içerir. Bu beceri, ilerleyen yaşlarda sosyal ve iletişim becerilerinin temelini oluşturur. Duygusal ifadeleri paylaşmak, sesleri taklit etmek ve jestleri kullanmak gibi etkileşimler, bu temel becerinin bir parçasıdır.

Ortak Dikkat Yolculuğu Nasıl Başlar?

Ortak dikkatin gelişimi çeşitli aşamalardan geçer. Ancak otizm spektrumunda yer alan çocuklar genellikle bu aşamalarda gecikmiş veya eksik sosyal iletişim becerileri sergilerler. Örneğin, bebeklerin ve küçük çocukların jestleri kullanma ve anlama eğilimlerindeki farklılıklarını rahatlıkla görebiliriz.

12 aylıkken

Bebekler genellikle, ebeveynlerinin işaret ettiği bir nesneye bakabilir ve sonra tekrar ebeveyne dönerler. Bu jestleri taklit edebilirler ve iletişim kurabilirler.

15 aylıkken: Bebekler, ulaşamayacakları nesneleri işaret etmeye başlarlar.

18 aylıkken: Bebekler ilgi çekici nesneleri işaret etmeye devam ederler ve iletişimi anlamaya çalışırlar.

 

Otizm Genel Belirtileri

1) Sosyal -duygusal karşılık vermede yetersizlik (örn. sıradışı toplumsal
yakınlaşma, karşılıklı konuşmada güçlük; ilgilerini, duygularını veya duygulanımını
paylaşmada yetersizlik, sosyal etkileşime cevap vermeme gibi yetersizlikler.)
2) Sosyal etkileşim için kullanılan sözel olmayan iletişimsel davranışlarda
yetersizlik (örn. sözel ve sözel olmayan iletişimde yetersizlikler, sıra dışı göz kontağı,
beden dili veya jestleri anlamakta ve kullanmakta yetersizlik; yüz ifadesi ve beden
dilinde bariz eksikler.)
3) İlişkileri geliştirmekte, devam ettirmekte ve anlamakta güçlük, Örneğin farklı
toplumsal ortamlara uygun davranamamak, hayali oyunda yetersizlik, arkadaş
edinememe ve arkadaşa ilgi duymama gibi. Şu anki şiddeti: Şiddet sosyal iletişimsel
alanda yetersizlikler ve kısıtlı, tekrarlayıcı davranışlara göre belirlenir.

B. Aşağıdakilerden en az ikisinin varlığı ile kendini gösteren, şu an veya geçmişte
sınırlı, tekrarlayıcı davranışlar, ilgiler ya da etkinlikler.

1) Basmakalıp veya tekrarlayıcı motor hareketler, nesne kullanımı veya
konuşma (Basit motor stereotipiler, oyuncakları dizme veya çevirme, ekolali, kendine
özgü cümleler)

2) Aynılıkta ısrarcılık, rutinlere sıkı sıkıya bağlı olma veya ritüelleşmiş sözel ve
sözel olmayan davranışlar, (önemsiz değişikliklerde aşırı kaygı, geçişlerde zorlanma,
katı düşünce tarzı, selamlaşma ritüelleri, her gün aynı yolu veya aynı yemeği tercih
etme gibi.)
3) Konu veya yoğunluk açısından sıra dışı sınırlı, sabit ilgiler (sıra dışı nesnelere
anormal aşırı bağlılık, aşırı tekrarlayıcı veya sınırlı ilgiler.)
4) Duyusal olarak aşırı ya da az duyarlılık veya uyaranların duyusal boyutuna
aşırı ilgi (acıya/sıcağa aşırı duyarsızlık, belirli ses veya dokunuşlara karşı beklenmeyen
tepki, nesneleri aşırı koklama veya onlara aşırı dokunma, ışık veya hareketle görsel
olarak çok meşgul olma.) Şu anki şiddeti: Şiddet sosyal iletişimsel alandaki
yetersizlikler ve kısıtlı, tekrarlayıcı davranışlara göre belirlenir

Kaynak: DSM   https://www.psychiatry.org/dsm5

Otizm ve Dil Gelişimi

Dil gelişimi de otizmin erken belirtileri arasında yer alır. Otizm spektrumunda yer alan çocukların çoğu, konuşma ve sözsüz iletişim alanında gecikmeler yaşar. Örneğin,

    • Etiketlerin kullanımı: Otizmli çocuklar, nesneleri etiketlemek için kullandıkları kelimeleri, genellikle insanlar veya aile üyeleri için kullanmazlar. Nesneler için kullanabilirler.

    • Yankılama: Otizmli çocuklar duydukları sözcükleri tekrarlamada daha uzun süre tutarlar. Aynı zamanda, duydukları diyalogları veya konuşmaları aynı ses tonuyla tekrar edebilirler.

Otizmde Gelişimsel Dönüm Noktaları ve Gerileme

Bilimsel araştırmalar, otizm spektrum bozukluğunun gelişim evrelerinde ve becerilerde gerilemeye neden olabileceğini gösteriyor. Otizm tanısı almış çocukların %25’inden fazlası, dil becerilerini aniden veya kademeli olarak kaybederler. Genellikle bu gerileme, 15 ila 24 ay arasında belirgin hale gelir. Ayrıca, sosyal etkileşimlerinde daha içe dönük bir hal alabilirler. Bu tür değişimlere “beceri gerilemesi” denir. Bu evrede, çocuklar genellikle daha önce kazandıkları becerileri kaybedebilir ve yeni beceriler kazanmakta zorluk yaşayabilirler. Bu nedenle, çocuğunuzun gelişimsel evrelerini yakından izlemek ve herhangi bir gerileme belirtisi fark etmek son derece önemlidir.

Otizmde Erken Teşhis ve Müdahalenin Önemi

Amerikan Pediatri Akademisi (APA), rutin gelişimsel izlem sürecine ek olarak, 18 aylık ve 24 aylık çocuk kontrollerinde otizm spektrum bozukluğu taramalarının yapılmasını önermektedir. Erken teşhis, çocuğunuzun ihtiyaçlarını daha erken anlamanıza ve uygun destek sağlamanıza yardımcı olabilir. Araştırmalar, erken dönemde müdahalenin otizm spektrumundaki çocukların genel gelişimini olumlu yönde etkileyebileceğini gösteriyor. Erken müdahale, çocuğunuzun sosyal, iletişimsel ve duygusal becerilerini geliştirmesine yardımcı olabilir.

Otizm Ebeveynin Rolü: İhtiyaçları Anlamak ve Desteklemek

Eğer çocuğunuzun oyun tarzı, öğrenme şekli, konuşma şekli veya davranışları hakkında endişeleriniz varsa, bunları paylaşmaktan çekinmeyin. Çocuğunuzun en iyi sizinle bağ kurduğunu unutmayın ve endişeleriniz ciddiye alınmalıdır. Çocuk doktorunuzla bu endişeleri paylaşmak, erken teşhis ve uygun rehberlik için önemlidir.

Siz ve çocuk doktorunuz, çocuğunuzun ihtiyaçlarına uygun destek ve rehberlik sağlama konusunda birlikte çalışacaksınız. Erken müdahale, çocuğunuzun hayatında büyük farklar yaratabilir. Unutmayın, siz çocuğunuzun en iyi savunucususunuz ve onun potansiyelini en üst düzeye çıkarmak için bu yolda adım atmaya değer.

Bu farklılıklar, otizmin erken belirtileri arasında yer alır ve çocuğunuzun gelişimine dair ipuçları sunabilir. Unutmayın ki her çocuk farklıdır ve kendi özgün hızında büyür. Otizm belirtilerini erken fark ederek, çocuğunuza uygun destek ve rehberlik sağlamak önemlidir.

Her bir adım, çocuğunuzun kendine özgü dünyasını anlamak ve ona en iyi şekilde eşlik etmek anlamına gelir. Bu yolculukta sizin yanınızda olmak, çocuğunuzun en iyi potansiyeline ulaşmasını desteklemek adına değerli bir adımdır.

 

Sevgiyle ve Sağlıkla

Uzm. Klinik Psikolog Burcu KORAY

"Çocuğumun otizm spektrum bozukluğu teşhisi almış olması ilk başta üzücü ve endişe vericiydi. Ancak zamanla, doğru bilgiye, destekle ve uygun terapiyle her şeyin mümkün olduğunu gördük. Otizmli çocuğumuzun benzersiz olduğunu ve onunla birlikte büyürken onu anlamayı öğrenmemiz gerektiğini Burcu Hanım sayesinde fark ettik. Bugün, onun ne kadar özel bir çocuk olduğunu görmek, en büyük mutluluk kaynağımız."
Ayşe K. - Otizmli çocuğun annesi
İstanbul
"Kardeşimin otizmi olduğunu öğrendiğimde, onunla nasıl iletişim kuracağımı oyun oynayacağımı ve ona nasıl yardımcı olabileceğimi bilmiyordum. Ancak Burcu Hanım bize onu daha iyi anlamamız ve kardeşimle bağ kurmam konusunda benimle terapiler yaptı ve yardımcı oldu. Şimdi, onunla oyunlar oynuyorum, neye kızacağını nelere dikkat etmem gerektiğini biliyorum."
Kağan T. - Otizmli bir kardeşi olan genç bir erkek:
İzmir
"Otizm benim hayatımın bir parçası bunu kabullendim. Ailem ve terapistim Burcu Hanım sayesinde otizmi daha iyi anladım ve kendime olan güvenim arttı. Kendimi nasıl koruyacağımı biliyorum. Şimdi, nelerden hoşlandığımı biliyorum."
Dağhan Y. - Otizmli bir çocuk olarak büyümüş bir genç:
İstanbul

Bu yorumları, otizm spektrum bozukluğuyla yaşayan ailelerin ve bireylerin, uygun destek ve anlayışla başarılı ve anlamlı bir yaşam sürebileceklerini göstermek ve cesaretlendirmek amacı ile paylaşıyoruz. Otizmin birçok yönü vardır ve her birey benzersizdir. Unutmayın ki destek ve anlayış ile  otizmli bireylerin hayatlarını daha iyi bir hale getirebiliriz.

Check Also

İki Aylık Bebeğim Çok Ağlıyor Özellikle Geceleri. Karnı Tok Olduğundan Eminim

Çocuklar Cinsel Tacizden Nasıl Korunur

Çocuklar Cinsel Tacizden Nasıl Korunur Çocuğa karşı yapılan her türlü istismar hiç kuşkusuz ki kabul …

Çocuklarda Konuşma Bozukluğu 0-5 Yaş

Çocuklarda Konuşma Bozukluğu 0-5 Yaş

Çocuklarda konuşma bozukluğu konusunda sıklıkla çalışan bir psikolog olarak.  Ebeveynlerden en sık  aldığım sorulardan biri …

Nişantaşı Oyun Grubu 6-12 Ay

Nişantaşı Oyun Grubu 6-12 Ay

Nişantaşı Oyun  Grubu Atölyesi 6-12 Ay  6-12 aylık bebekler için hazırladığımız atölye içeriğimiz  bebeklerin gelişim …

Oyun Terapisi

Oyun Terapisi

OYUN TERAPİSİ Oyun terapisi, özellikle çocuklarla çalışırken kullanılan klinik bir psikoterapi yöntemidir. Oyun terapisi, çocukların …

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.

function custom_disable_right_click() { if (is_single()) { // Sadece yazı (post) sayfalarında etkinleştir ?>